Malin - betyder trofast.

"Malin, den trogna kvinnan från Magdala eller Strömstad eller Stockholm - symbol för kärlek som håller även utan stora passioner. Ledarbegåvning, snabb i tanke och gärning. Ordning och reda för det mesta - med gudskelov inte alltid!"

Och dagen till ära klär de alla kungligheterna upp sig till tänderna. Och landets finaste hovmästare har sedan länge planerat denna kvällen in i minsta detalj. Det är så man blir lite rörd. Allt för mig och de uppskattningsvis 48 484 andra Malinarna i detta långa land. Vilket fantastiskt firande. Trevligt för oss, ju.

Dock inte lika kul att heta Malin i ett land som Frankrike, där ordet står för alla dess former av elakhet och slughet. Ja till och med Djävulen, himself. På Cypern trodde invånarna att jag hette "hår" och Indierna jag jobbade med hade stora svårigheter att uttala detta vackra namn. I flera veckor gick jag under namnet "Molly" i stället. Men Kung Carl XVI Gustaf han vet att fira denna Malins dag med pompa och ståt. Det gillar jag.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback