Askmoln: Somliga kvävs till döds. Andra får åka buss.

Woow. Dagens nyhetssnackis: askmolnet! Inte åskmoln, det är sol här på västkusten, men som ingen kan ha missat vid det här laget så är det aska i luften. Det är vulkanutbrott på Island och askan stoppar upp all flygtrafik i denna vår del av världen!

Rent spontant kan jag tycka att det kommer lite olägligt när jag själv har en flygresa inbokad i morgon, en luftfärd som nog inte kommer att bli av. Typiskt. Men jag kan ändå inte låta bli att tycka att det är lite spännande. Det är något med vulkaner som tar mig med lite skräckblandad förtjusning. Tänk att det är en massa eld och hemskheter som bara bubblar upp, likt någon eller något som helt enkelt fått nog. Kanske är det mer än bara naturkrafter som spökar. Kanske är det "de onda" som kommer upp till ytan för att säga oss ett eller annat.

Vulkaner står helt klart för det onda. Jag får medhåll av Lennart Björklund, docent i geologi vid Göteborgs universitet, som säger till GP att: "Det är inte för inte som vi säger åt någon att dra åt Heklefjäll." Nåja, han må ha koll på sin geologi, men någon vidare koll på språkutveckling verkar han inte ha. Vem säger så?! Någonsin?!

Hur som. Jag tänker vidare lite grann på detta vulkanfenomen och dess effekter och känner att mitt problem med ett inställt flyg faktiskt är ganska angenämt. Där läget är som värst får folk andningsbesvär av de giftiga ämnen som sprids och boskap kvävs till döds när de äter av det förgiftade gräset. Själv får jag sätta mig på en buss i stället för ett flyg. Jobbigt.

Jag skulle vilja se hur ett askmoln ser ut. Kanske som den där gången i Nice när vindarna tilltog och himlen helt plötsligt blev tjockt grå för att sedan övergå i en brandröd färg. Ett märkligt väderbeteende som jag för övrigt än i denna dag inte fått något svar på vad det var som hände.


Kommentarer
Postat av: Bögen från Dalarna

Haha, himlen ser i alla fall häftig ut! ^^


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback