Io parlo italiano.

Igår rivstartade denna unitermin. Det blev verkligen en heldag med sex timmar svenska och tre timmar, håll i hatten, italienska. Kära värld. Under svenskan blev det lite nödvändig grammatikrepetition och om det nu är möjligt så kommer jag nog att bli ännu mer språknörd än jag redan är. Jag tror att det kan bli bra. När det sedan var dags för kvällskursen i italienska var jag per definition ett rönnbär (ni som vet vad det innebär!). Entrade salen när lektionen redan hade börjat (men till mitt försvar vill jag säga att det var fler än jag som verkade fått annan information om lektionstiden), hade inte med mig någon textbok, hade inte gjort några uppgifter eftersom jag inte var på den första träffen och så vidare och så vidare. Jag kastades rakt in i en massa ord och dess pluralformer som jag aldrig hört förut, men det var spännande. Och det här lilla projektet känns för en gångs skull väldigt prestigelöst. Jag är mest peppad och nyfiken.

Denna fredag har jag tänkt ägna åt lite italienskaplugg faktiskt. Jag måste försöka komma ikapp och i samma veva införskaffa mig ett litet lexikon. Nästa gång jag besöker stället nedan kanske jag kan säga lite mer än "Non parlo italiano". Jag hoppas även på lite roligare väderförhållanden till nästa besök.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback