La colazione. Morgonmål. Le petit déjèuner. Breakfast.

FRUKOST! Kärt barn har många namn. För frukosten är oss kär. Tro mig, jag vet. Och jag förundras varje dag (alltså, varje dag jag jobbar på Syd) över hur viktigt detta mål verkar vara för många människor. Javisst, i Sverige lever vi efter teorin att frukosten är dagens viktigaste mål då vi ska få i oss en stadig grund att stå på resten av dagen, men ibland kan jag undra vad det är för fel på människor och deras frukostförväntningar.

Jag kan inte i min vildaste fantasi (och jag kan ha ganska vild fantasi) förstå hur man kan bli så upprörd, på gränsen till rosenrasande, över att äggröran är slut. Eller hur man kan bli så besviken, på gränsen till hjärtekrossad, över att det inte finns bacon. Eller hur man kan bli så glad, på gränsen till euforisk, över att det finns våfflor. Eller vänta förresten, det där sista tar jag tillbaka. Jag kan alltid, alla gånger, förstå hur man kan bli glad över mat. Mat är fantastiskt.

Men just den där upprörda, arga, ledsna, besvikna och rasande känslan över att sillen är tillfälligt slut eller att det inte finns just den filen förstår jag verkligen inte. Hur orkar man ens vara så arg så tidigt på morgonen? Och hur kan man bry sig mycket om vad man äter till frukost?



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback