Sedan 1996 är det salutdag i dag.

I dag får man hissa flaggan och även salutera med 21 kanonskott (gäller dock ej vilken lekman som helst) för att hedra nationen! Vi firar i grund och botten minnet av Gustav Vasas utnämnande till kung, 1523. Under tidigt 1900-tal övergick 6 juni till att bli svenska flaggans dag och var så ända fram till 1982. Tänka sig, vi har inte haft en officiell nationaldag i mer än 28 år. Det är inte mycket det. Men nu har vi i alla fall en och sedan 2005 är denna dag, som ni alla säkert vet, också helgdag. Lagom populärt att den i år infaller på en söndag, kan jag tänka.

Mig spelar det inte så stor roll, jag har det jag gör, vardag eller helgdag. Och det jag gör är att packa, städa mitt hem och plugga italienska. Det sista kräver dock inte så mycket tid som jag hade trott, så jag passar på att utnyttja mitt gymkort in i det sista och även njuta lite av solen som faktiskt värmer ganska bra.

Trevlig nationaldag, ni som firar, vilket jag ändå tycker att man kan passa på att göra. Jag firar med denna bild, som känns lite typisk svensk så där. Du gamla, du fria...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback