Hördu, he ä nog som tid å far hem nu.

Jag har tänkt lite på en sak. Det här med dialekten. Trogen läsare vet att jag är språknörd. Klart att jag älskar dialekter. Och ord och uttryck. Ord som tyken och knô måste man lära sig om man ska bo på västkusten. Och vissa uttryck bara slinker ur efter några månader här. "Ha det gott". Så sa jag aldrig innan jag flyttade till Göteborg. Dessutom säger folk som träffar mig för första gången att de inte hör att jag är från Norrland. Förutom när jag säger den här ramsan, ni vet "sju sjösjuka sjömän". He ä nog som dags å far hem snart. Hem ti gamm Ume så ja int glöm bort vars ja kom från.

Men visst är det så att nya ord och uttryck bara berikar språket. Däremot tror jag aldrig att jag kommer lägga till detta spännande la, ofta i stället för väl, i min vokabulär. Njae, så göteborgsk blir jag nog aldrig.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback