SkrivPuff: Om anlag.

De säger att jag är ganska lik min farmor i mångt och mycket. Jag är den enda i syskonskaran som har hennes raka näsa till exempel. Farmor tillhörde verkligen inte den ironiska generationen, men hon fattade nog ändå grejen på något sätt. Hon var ofta lite fiffig så där. Vi skrattade åt samma saker. Och samma temperament som hon hade för jag vidare i släkten. För det mesta väldigt lugnt, vänligt och lite tillbakadraget, men så säger det ibland pang bom och det kommer fram en riktigt elak liten sida. Jag har många gånger fått höra "om blickar kunde döda punkt punkt punkt" och precis så kunde det blixtra till i min farmors mörka ögon ibland. Jag har förresten gröna ögon, så där är jag bara lik på mamma. Däremot har jag fått farmors leder och hennes värk. Missbildade fötter och kallt blod (men varmt hjärta, som farfar brukade säga).

Det är fint att föra vidare själsliga och kroppsliga egenskaper. Jag gillar att bli påmind om tidigare generationer. Men nog hade jag mycket hellre ärvt farmors otroliga skicklighet gällande sömnad än dessa värkade leder. Om jag hade fått välja själv alltså.

Kommentarer
Postat av: frida

Det är fint att veta att man ärvt egenskaper och drag från sina mor- och farföräldrar. Jag är mer lik min farmor, än jag är lik min mamma. Men jag fattar att du hellre ärvt din farmors skills än hennes värk.



&fänx, för kommentaren! Vad roligt att höra att den inspirerade lite :)

Postat av: petri

Ja inte får man välja själv tyvärr.

2010-11-16 @ 15:53:22
URL: http://kugghjulsprins.blogspot.com/
Postat av: Kalle Byx

Tur att man inte kan välja. Tänker jag.

2010-11-16 @ 18:42:57
URL: http://www.ormanas.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback