Grundskolan del två - Musiken.

Vad fiffigt det var att gå i grundskolan. Man fick göra så mycket roligt. Spela instrument och sjunga i kör till exempel. Vi hade en exemplarisk musiklärare. Vi kan kalla honom Göran Dubbelve. För ja, det var ju det han hette. Göran Dubbelve var briljant. Han hade hår på händerna och höll guran jättehögt upp när han spelade. Nästan så att axlarna var i höjd med öronen. Han hade lite lång lugg och bangade alltid med håret till sitt ivriga pianospel. Just detta hörde kanske inte till hans styrkor, men Göran Dubbelve inspirerade och har nog lämnat spår hos oss alla. I alla fall hos systrarna B.

En dag, för inte så länge sedan, brast jag ut i spontansång och min syster hakade genast på. Helt otippat kunde vi båda låten som går ungefär i stil med "Tiiinaaa! Sololo cha. A siiiina, kobolowa". Låten hade vi så klart fått lära oss av Göran Dubbelve. Den var afrikansk och man kunde sjunga den i kanon med en annan vers också. Det vi började undra när vi sjöng vår afrikanska sång var om det finns fler människor i världen som kan den. Någon i Svea Rike? Någon i Afrikat?

Jag skulle vara evinnerligt tacksam för svar. Tacksam är jag hur som helst för de spår som Göran Dubbelve lämnat hos mig för evigt. Så festligt det var att gå i grundskolan!

Kommentarer
Postat av: Elin

kommer ihåg nått i stil med "Mangoene polele inde machigoa, le hailepole le haileploa, in the machigoa"



;)

Postat av: Sofi

Göran Dubbelve! oj, det var inte igår man tänkte på honom... skrattade för mig själv när jag läste din text. Precis så var han ju! Tyvärr sviker mitt minne mig. SÅ jag vet inte om jag trallat på just den sången... men men. Du har rätt! Grundskolan var underbar. I all fall årskurs 1 till 3. KRAM KRAM

2010-10-28 @ 13:52:53
Postat av: Linda

Den låten hade jag helt glömt bort! Men nu kommer minnena tillbaka :)



Jag hade en föreläsning med just Göran på universitetet. Det var lite märkligt.

2010-10-28 @ 15:13:07
URL: http://lindie86.blogg.se/
Postat av: Marre

Tyvärr känner jag inte igen låten. Kanske om jag får höra den irl. (Ursh, egentligen gillar jag inte förkortningar av det slaget.)



Det jag ville få sagt var att jag ikväll råkade kalla Rerre för Mallan B. Var kom det ifrån?



Och så undrar jag om du, på riktigt, tänkt skriva en bok någon gång i ditt liv?



Ha en trevlig resa Mallan B!

2010-10-28 @ 22:44:20
Postat av: Emma

Hahaha.. Så kul.

2010-10-28 @ 22:51:25
Postat av: åsa

Men vet du! jag såg på tv häromdagen och det handlade om Sydafrika - Den låten och en ramsa som vi lärde oss nångång i lågstadiet tror jag bestämt var med!

2010-11-02 @ 15:22:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback