Språknörden dör aldrig, fastän hon flyttar till Handels.

Tidigare i dag, när jag putsade fönster och konstaterade att det tagit mig cirka sex månader att förstå hur fönstret ska öppnas för att kunna putsas, tänkte jag lite på om det är någon skillnad mellan ett halvår och ett halvt år. Mitt svar på min egen tanke är ja. Jag tänker att ett halvår är precis vad det är, som det är, fristående och oberoende av något annat medan ett halvt år är just hälften av ett år, det vill säga något som står i relation till något annat. Halvan i jämförelse med helan. Någon betydelseskillnad? Nja, knappt, skulle jag säga. Men det är så klart diskutabelt.

Så resonerar jag. Jag undrar jag vad Professor Lars-Gunnar Andersson skulle säga om saken.




Kommentarer
Postat av: Oscar

Kunde knappt ha sagt det bättre själv! Vissa förstår helt enkelt inte att det är skillnad på olika, trots att innebörden i så gott som alla fall är synonym.

2010-09-30 @ 14:53:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback