Il faut que tu apprennes le subjonctif!

Klappat, som man brukar säga. Och då menar jag inte julklappat, utan klappat som i och klart. Idag har mina franskakunskaper satts på prov med en skriftlig samt en muntlig examination. Jag fick det skojiga ämnet miljöförstöring att skriva om. Jippie. Det ligger mig ju jättevarmt om hjärtat. Jag tror i alla fall att jag lyckades få det att låta som det och jag använde så mycket konjunktiv som jag bara kunde (äh, det är ingen som fattar grejen med konjunktiv, förutom Benjamaan). Tack och lov fick jag ett ämne som på riktigt ligger mig varmt om hjärtat när det kom till den muntliga bedömningen. "Varför ska man lära sig ett främmande språk?" Pourquoi pas?! Jag babblade på och min lärare, tillika rektor samt skolans grundare, drog slutsatsen att jag är seriös. Ja, så kan man ju också kalla det. Jag väljer nog ändå att hålla mig till termen språknörd. Det låter inte lika viktigt.

Klappat och klart var det ja, för det är precis vad det är. Utfört och klarat. Fast jag får vänta till imorgon för att få reda på exakt hur väl motiverade alla mina konjunktiv var. Det hann inte rättas idag. Skönt känns det i alla fall och när jag tänker på det så har jag faktiskt blivit bättre, fastän jag ibland fortfarande blandar ihop prepositioner. Men vem gör inte?! 



Vad är förresten grejen med de blå stolarna längs Côte d'Azur? De återfinns i Nice såväl som i Cannes. Kanske de vill symbolisera just det stora blå? Ja, varför inte. Det låter rimligt. De gör sig i alla fall riktigt bra längs den drygt sju kilometer långa strandpromenaden.


Kommentarer
Postat av: Sandra

Blev du seriös när jag åkte därifrån...? :S

Hoppas du sköter om dej och hela stan !!

Kramar

2009-12-16 @ 21:15:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback