"Tillslut" sticker i mina ögon.

Två saker som stör mig:

1. Folk som skriver "tillslut" när de egentligen menar "till slut". "När jag tillslut fick upp korken" verkar inte logiskt på något sätt. "Tillslut" menar att stänga, försluta något. "Till slut" är frasen man använder när något äntligen har skett.

2. Folk som använder sig av uttrycket "som sagt" vid helt fel tillfällen. För att få tillåtelse att använda detta uttryck måste man ha nämnt ämnet tidigare. Det förstår väl vem som helst? Detta är inte ett uttryck som kan användas löst och hejvilt hur som helst. "Jag har som sagt ätit glass idag." NEJ! Jag har inte sagt det förut. Det är alltså fel, fel, fel!

Det finns så många språkliga brister som jag stör mig på. Och det finns så många språkliga fel jag gör själv. För att jag gillar det. Att skriva så. Liks. Korta meningar is the shit. Kanske sticker min stil att skriva i ögonen på andra, men då går det väl jämnt upp då, för "tillslut" och "som sagt" sticker likt saltvatten i mina ögon.

Kommentarer
Postat av: Lainen

Säger folk ens "som sagt" utan att ha nämnt det tidigare? Och i så fall, varför?
Det finns många, många språkfel som jag stör mig på. Jag stör mig i stort sett på det mesta som jag vet är fel. :P


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback