Regn, regn = Prick, prick.

Måndag och regn i Nice. Det är ju inte direkt så att man kastar av sig hatten och börjar steppa (eller vad det nu är han gör, steppens son). Så, vad gör man? Jo, Ralle och Malle tog det enkla beslutet att fortsätta att turista och pricka av på listan, ni vet vilken. Ralle och Malle är alltså Rasmus och undertecknad själv, de två stackars svenska själarna som är kvar av det en gång väldigt stora gänget. Lite för långt borta från de vi gärna skulle hålla i handen gör vi varandra sällskap och turistar omkring för att få tiden att gå.

Idag prickade vi av Musée National Marc Chagall. En bunkerliknande grå byggnad som står i enorm kontrast till dess innehåll: surrealistiska och expressionistiska färgsprakande verk av Marc Chagall (född i Vitryssland 1887, död i
Saint Paul 1985). Det här med konst är ju väldigt subjektivt. Enbart subjektivt, skulle jag vilja säga, och nästan alltid svart eller vitt. Antingen gillar man, eller så gillar man inte. Jag inspirerades hela vägen till ett magnetköp av dagens besök.

På vägen hem passade vi för övrigt på att pricka av Eglise Sainte-Jeanne d'Arc. En makalös kyrka och raka motsatsen till Chagalls tavlor, skulle man kunna säga. Denna kritvita byggnad med väldigt avskalad inredning gör kyrkan väldigt olik alla andra kyrkor jag sett här.

Ja hörni, visst kan man få tiden att gå. Jag gillar att turista. Tummen upp för det!


Kommentarer
Postat av: Emma

Han tar på sig skorna och börjar steppa.. :) eller? Nu blev jag osäker..

2009-12-10 @ 10:36:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback