Vad är sport?

Jag har noterat något. När det händer något kring en idrottare så noteras det i media som sport. En fotbollsspelare har inte deklarerat, berättar sportsidorna. En innebandyspelare har blivit misshandlad, berättar sportsidorna. Och då undrar jag, vad är egentligen sport? En person? Och vidare så undrar jag om man någonsin får chansen att vara något annat än sin sport när media väl satt klorna i en?

Vi använder oss av många uttryck med referenser till sportvärlden. Kom in i matchen. Han är uppe på läktaren. Många bollar i luften. Men det jag tänker då är att det kanske är tvärtom. Det kanske är sporten som härmar vardagen? Förstår du? Eftersom deklaration och misshandel verkar räknas till sport, tänkte jag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback