Tänk om du skulle dö för att du tyckte.

Vad har man egentligen för rätt att klaga på sena bussar och stora vattenpölar när folk dör för att de tycker och fängslas för att de älskar? Jag vet inte jag. Tanken slog mig bara när jag såg Dokument Utifrån i söndags. 26-åriga iranska Neda dog för att hon tyckte och hennes fästman blev fängslad för att han älskade. Jag grät under hela dokumentären. Vad bor vi i för värld?

En materialistisk värld. Men vi säger att sådant inte ska spela någon roll. Vi ska älska med hjärtat och inte med plånboken. Ändå säger vi också att vi minsann ska vara nöjda med det vi har. Bostad, kläder och så vidare. Men är inte det bara materiell? Om man inte har det som hjärtat vill ha då?

Det kanske inte handlar om den sena bussen eller den stora vattenpölen egentligen. Det kanske bara är hjärtat som vill säga något, men inte riktigt vet hur.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback