Konst är konstigt.

Jag var inte den enda i mitt hus som var vaken igår kring 02:15. Jag hörde hur det knarrade i någon annans golv och forsade vatten i någon annans ledningar. Det var däremot tystare efter 04:15. Då var jag fortfarande vaken. Jag har väl sovit så mycket senaste veckan så jag ligger enormt mycket på pluskontot, för jag vaknade för en timme sedan och tyckte att det kändes som en bra grej att kliva upp. Konstigt. Jag brukar inte ogilla mycket sömn direkt.

Få sömntimmar. Jag klev upp ändå. Slog på Nyhetsmorgon och hamnade mitt i en diskussion kring konst. Äkta eller icke äkta? Själva debatten och vad den grundade sig på missade jag. Jag kom in ungefär i samma sekund som en konstkännande kvinna visade upp ett
verk av Gustav Cederström (jag känner inte honom). Det var tydligen ett av hans mest kända och det bara "oj" berörde mig. Jag tyckte att det var fint. Så himla fint. Tanken gick direkt till min farfar. Målningen föreställer förresten Karl XII likfärd. Den kalla vintermålningen till trots blev jag varm i kroppen.


Sånt som ligger varmt om hjärtat är alltid vackert.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback