Pliktus.

Nordsteds definierar plikt som "(känsla av) inre tvång eller drivkraft av moraliskt slag som leder en till önskvärt handlande, trots att detta kan vara i strid med de egna intressena; ibl. mera med tanke på själva handlandet".

Jag har tänkt på det länge nu. Jag är så himla plikttrogen. Och det stör mig. Ibland så kittlar det lite. Vad skulle hända om jag bara INTE gjorde det? Det får man aldrig veta, för i slutändan gör jag det ändå. Eller? Imorgon åker jag till Italia. Vad händer om jag INTE sätter mig på planet tillbaka till Göteborg på måndag? Vem bryr sig! Egentligen! Alltså, tänk så trevligt jag skulle kunna ha det. Vi ser väl om vi ses på västkusten. Annars har jag bara INTE gjort det. Oj, vilken frihetstanke...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback