Grundskolan del ett - Skolstart.

Jag var ett av de barnen som älskade att gå i skolan. Jag var nog inte lika mycket sommarbarn då som nu. När luften blev lite svalare och löven i de Norrländska skogarna (allt är inte barr!) skiftade färg blev jag pirrig i magen och lycklig i själen. Jag fick välja mitt eget bokpapper att slå in de lånade böckerna med och fick också nya pennor och ett och annat suddigum. Somliga år doftade de jordgubb. Andra år var de formade som hjärtan. Pennfack kom in i bilden kring årskurs fyra, skulle jag tro.

Det var roligt att komma tillbaka till skolgården och åka linbana och hoppa hopprep. Skolstarten var alltid fylld av spännande upptåg ute i den friska höstluften. Vi plockade blåbär i skogen, målade av träd och pressade löv till bokmärken. Det var lite pinsamt att komma till skolan i gympadojjor när det var utedag, men för det mesta hade mamma koll på när gummistövlarna skulle med.

I årskurs ett hade tjejerna sovmorgon på måndagar. Det var inte riktigt rättvist, tyckte jag, vi missade ju så mycket tid i den fantastiska skolan då. Annars var det mesta med skolan bara bra.


Det ser man väl, hur nöjd och bekväm jag är där i skolans värld. Årskurs 1.


Kommentarer
Postat av: Elin

Det med sovmorgonen hade jag glömt :)

Postat av: pelin

ÅH manlin vad sött!

2010-10-27 @ 19:07:00
URL: http://elinerica.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback