Var köper du dina magneter när du turistar?

Även i dag har jag haft den stora lyckan i livet att få lyssna på denna fantastiska föreläsare som redan utfört två underverk (alltså, om hon ändå skulle få läsa detta, vilken egotripp!). Jag blev så upprymd och full av tankar och idéer så jag gick hem från Handels i rekordfart.

Dagens ämne rörde turismindustrin och arbetsmarknaden. Ja, personen som jobbar i hotellreceptionen är en del av turismnäringen. Det känns väl ganska självklart. Men strippan som du kan beställa upp till rummet då? Hon som jobbar på det hotell dit resejättarna skickar sina kunder. Det är väl knappast någon som vill ta på sig ansvaret för henne, men hon jobbar där. Och hon är faktiskt i allra högsta grad en del av turistnäringen. Läs gärna ordet igen, turistnäring, så du får smaka riktigt ordentligt på det. Och vem har ansvar för att sexhandeln, sexturismen, är en armslängd bort och löper sida vid sida med den gigantiska marknad i Bangkok som samtliga stora researrangörer rekommenderar varje resenär att besöka?

Ni som känner mig vet nog att jag kan vara ganska hård när det kommer till frågan om ansvar. Jag anser till 99 % att den enskilda individen alltid och jämt har det absolut yttersta ansvaret för sina handlingar. MEN! Som språkvetare och allmänt vaken människa accepterar jag att det finns undantag som bekräftar den regeln. Industri, näring, marknad, media. Det finns enorma krafter i vårt samhälle som vi faktiskt, som små enskilda individer, kan ha svårt att värja oss mot.

MEN! Här kommer ett till men. Är det ändå inte små enskilda individer som i grund och botten ligger bakom dessa krafter? Ni vet, många-bäckar-små-tänket. "Krafter" i samhället är inte något som skapas av osynliga väsen. Vi är alla med och skapar dessa. Och har inte då de yttepyttesmå krafterna som bidrar till de stora krafterna, i det här fallet researrangörer och dess medarbetare, ett ansvar att åtminstone upplysa, informera och ta moraliska ställningstaganden? Jag tycker det.

Jag tycker, att för att individen ska kunna ta sitt yttersta ansvar så behöver individen informeras och det finns de som är kunniga samt har makt att sköta den biten. Sedan får det väl vara upp till var och en om man är sugen på att köpa magneter i Bangkok bredvid mannen som står och säljer kvinnors underliv, eller om man hellre tar en tuktuk några kvarter bort. I don't know. Jag har aldrig varit i Bangkok. Men ni fattar väl grejen?

Obs! Killen på bilden har ingenting med köp av kvinnors underliv att göra. Det bara råkade sig så att denna bild på Ralle passade in så bra. Och vem vet egentligen vad som försiggick i den pittoreska lilla franska byggnaden bakom Ralles rygg?



Kommentarer
Postat av: FATMA | underhållning

Vad tycker du om diadem - hot or not? :)

Postat av: AMANDA FALK

så härliga bilder .D

Sv: ja mjuktärning behövs om man är van att träna hårt! man blir ju så spänd av vanlig konsition/styrka.

Ha en fortsatt toppen kväll, god natt sen!

2010-10-10 @ 00:25:38
URL: http://amandafalk.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback